Kreditupplysning på privatperson - Ratsit

En kreditupplysning på privatperson är ett nödvändigt steg vid till exempel näthandel, husrenovering, anställning, uthyrning, förskottsbetalning eller utlåning. Gör du en snabb koll på personens kreditvärdighet kan du spara både pengar och besvär genom att endast handla med personer med ett rent register och pålitlig betalningsförmåga.

Är du osäker på din egen kreditvärdighet? I så fall kan det vara klokt att göra ta en kreditupplysning på dig själv. Du får möjligheten att se vad till exempel kreditinstitut och långivare kommer se om dig, och kan ta ett informerat beslut om hur du ska hantera din ekonomi.

Med Ratsit kan du enkelt göra en kreditupplysning på dig själv eller en annan privatperson. Läs mer om hur det går till här: Så tar du en kreditupplysning med Ratsit

Kreditupplysningar som tas via Ratsit.se eller Upplysning.se påverkar inte kreditvärdigheten hos den omfrågade. Vi visar ingen information om hur många och/eller vilka företag/personer som hämtat en kreditupplysning på den omfrågade tidigare. Kreditvärdigheten baseras endast på den information som just den dagen finns registrerad. Hos många andra aktörer påverkar kreditupplysningen kreditvärdigheten hos den omfrågade. Detta är ytterligare ett skäl till att köpa kreditupplysningen från oss! Då behöver du inte oroa dig över att sänka din egen eller dina kunders kreditvärdighet genom att ta en kreditupplysning. Detta gäller oavsett om du tar kreditupplysningen på en privatperson eller ett företag.

Så tar du en kreditupplysning med Ratsit

  1. Skapa medlemskonto / Logga in på ditt medlemskonto
  2. Sök fram den person som du vill göra en kreditupplysning på i Ratsits personsök
  3. Välj Kreditupplysning i Köp-paletten direkt i personrapporten
  4. Betala i Klarna-kassan med kort eller faktura
  5. Du får kreditupplysningen som PDF direkt på skärmen, samt en nedladdningsbar kopia under Mina Sidor / Beställningar

Första gången du beställer en kreditupplysning för privatperson måste du validera dig. Vi skickar ut en kod till dig, antingen via brev till din folkbokföringsadress, eller via SMS till det mobilnummer som är registrerat i ditt namn. Du validerar dig genom att ange koden under Mina Sidor.

Du måste sedan validera dig varje gång du tar en kreditupplysning. Vi skickar en valideringskod till det mobiltelefonnummer som du har registrerat under Mina Sidor, och du anger koden i kassan i samband med betalning.

Vad ingår i Ratsits kreditupplysning?

Anmärkningskontroll / Mikroupplysning

Pris: 8 kr (10 kr inkl. moms)

  • Namn och adressinformation
  • Civilstånd och maka/make
  • Betalningsanmärkningar – A-mål och E-mål, Tredskodomar, Utmätningsinformation och Skuldsanering. All information är specificerad med datum, beskrivning och belopp
  • Aktuellt skuldsaldo – A-mål och E-mål
Se exempel på Anmärkningskontroll / Mikroupplysning

Anmärkningskontroll / Mikroupplysning - privatperson
Anmärkningskontroll / Mikroupplysning - företag

Kreditupplysning / Personupplysning

Pris: 41,60 kr (53 kr inkl. moms)

  • Namn och adressuppgifter
  • Civilstånd och maka/make
  • Kreditbetyg (1-10
  • Antal anmärkningar
  • Aktuellt skuldsaldo
  • Anmärkningsrisk i procent
  • Lön efter skatt per månad och jämförelse med hela Sverige
  • Total inkomst efter skatt per månad och jämförelse med hela Sverige
  • Kreditgräns faktura och jämförelse med hela Sverige
  • Taxeringsuppgifter per år och månad under de senaste tre åren
  • Betalningsanmärkningar – A-mål och E-mål, Tredskodomar, Utmätningsinformation och Skuldsanering. All information är specificerad med datum, beskrivning och belopp
  • Aktuellt skuldsaldo – Antal och belopp gällande A-mål och E-mål
Se exempel på Kreditupplysning / Personupplysning

Kreditupplysning / Personupplysning - privatperson
Kreditupplysning / Personupplysning - företag

Om kreditupplysning och legitimt behov

För att ta en kreditupplysning på en privatperson behöver du ett legitimt behov. Legitimt behov finns om du exempelvis ska ingå i ett avtal där det finns ett behov av att göra en ekonomisk riskbedömning av någon av parterna.

Läs mer om legitimt behov här: Vad är ett legitimt behov för att ta en kreditupplysning?

Kreditupplysning på dig själv

Hur är ditt kreditbetyg? Vad är ditt totala skuldsaldo? Hur många betalningsanmärkningar har du? Hur stor är din anmärkningsrisk?

Kan du inte svara på dessa frågor är det en bra idé att ta en kreditupplysning på dig själv. Genom att göra kreditupplysning på dig själv får du bättre koll på din ekonomiska situation. Du får möjligheten att se det som exempelvis en långivare eller ett kreditinstitut ser, och kan utifrån det fatta informerade beslut om din ekonomi.

Är det bättre att satsa på att förbättra ditt kreditbetyg innan du köper bostad? Borde du kanske vänta tills den där betalningsanmärkningen försvinner ur ditt register innan du tar ett lån? Ta reda på ditt kreditvärde genom kreditupplysning på dig själv.

Kreditupplysning på annan privatperson

Det är viktigt att alltid ha koll på de personer som du handlar eller ingår avtal med. Innan du till exempel säljer eller köper något på nätet, lånar ut pengar, eller hyr ut din lägenhet vill du försäkra dig om att personen har betalningsförmågan som krävs för att leva upp till sin del av avtalet.

Om du sätter i system att kolla kreditupplysningar innan du handlar eller ingår avtal med någon kan du minska onödiga förluster, fatta säkrare beslut och skydda dig mot bedragare.

Kreditupplysning på företag

Innan du ingår avtal med ett företag vill du försäkra dig om att de har en god kreditvärdighet. Hos Ratsit kan du beställa kreditupplysning för företag, så att du kan fatta säkrare affärsbeslut.

Vad är kreditupplysning?

En kreditupplysning är en sammanställning av ekonomiska och personliga uppgifter som används för att bedöma en persons kreditvärdighet, eller betalningsförmåga. En kreditupplysning innehåller exempelvis information om dina personuppgifter, inkomst, aktiva krediter och eventuella betalningsanmärkningar.

Vilka uppgifter innehåller en kreditupplysning?

Kreditupplysningar innehåller dels personuppgifter och dels ekonomiska uppgifter. Exakt vilka uppgifter som ingår beror på vilken typ av kreditupplysning som görs. De två vanligaste typerna av upplysning är anmärkningskontroll (eller mikroupplysning) och personupplysning.

Anmärkningskontroll / Mikroupplysning

En anmärkningskontroll är en mindre sammanställning av en persons:

  • Namn och adress
  • Civilstånd och maka / make
  • Betalningsanmärkningar
  • Aktuellt skuldsaldo

Denna typ av upplysning görs oftast vid mindre riskfyllda förfrågningar, till exempel betalning med faktura eller när man tecknar ett mindre lån.

Personupplysning

En personupplysning är en mer omfattande kreditupplysning som används för att få en helhetsbild av en persons ekonomiska situation.

Personupplysningen innehåller personuppgifter som till exempel:

  • Namn och adress
  • Civilstånd och maka / make

Samt ekonomiska uppgifter, som till exempel:

  • Kreditbetyg (1 - 10)
  • Aktuellt skuldsaldo
  • Anmärkningsrisk i procent
  • Inkomst
  • Kreditgräns för faktura
  • Taxeringsuppgifter
  • Betalningsanmärkningar

Frågor och svar om kreditupplysning

Varför har jag fått en avisering om upplysningskopia?

Om du har fått en avisering via sms, brev eller e-post om att en kreditupplysning är uttagen på dig beror det på att en av våra kunder har tagit en kreditupplysning på dig. Det är endast den person som beställt kreditupplysningen som vet skälet till detta. Undrar du varför en kreditupplysning tagits på dig, kontakta frågeställaren som står angiven på upplysningskopian. Har du frågor gällande innehållet i kreditupplysningen ber vi dig först läsa om våra kreditupplysningar under menyn "tjänster" i huvudmenyn. Finner du inte dina svar där så är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Vad är en upplysningskopia och vad innehåller den?

I samband med att någon, via ett kreditupplysningsföretag, hämtar en kreditupplysning på en privatperson, en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag skapas per automatik en kopia av kreditupplysningen. Det är denna kopia som kallas för "upplysningskopia", ibland även "omfrågekopia" eller "kopia till omfrågad". När företag tar en upplysning anger vi endast företagets namn, adress och organisationsnummer på upplysningskopian, d.v.s. aldrig vem på företaget som har tagit upplysningen. Vi lämnar inte heller ut personens namn vid förfrågan om detta.

När och hur skickar ni en upplysningskopia?

Fr.o.m. den 15 maj 2011 tillämpar vi följande regler för både privatpersoner och företag när de tar kreditupplysningar:

  • Det skickas alltid en upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på en privatperson, en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag.
  • Det skickas aldrig någon upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse.
  • Kopiepliktig information (d.v.s. information som genererar upplysningskopia) är information som är av ekonomisk art, t.ex. betalningsanmärkningar, inkomst, rating och scoring.
  • För att distribuera aviseringen (meddelandet) om att en kreditupplysning tagits kommer vi i första hand att använda e-post, i andra hand sms och i tredje hand fysiskt brev, vilket skickas till folkbokföringsadressen.

Vem skickar ut upplysningskopian?

Safenode AB är vår leverantör av kreditupplysningsinformation och ombesörjer distributionen av upplysningskopian till den omfrågade.

Vad är ett legitimt behov för att ta en kreditupplysning?

Det är krav på att en upplysning på en privatperson endast får beställas om du har ett legitimt behov av upplysningen. Legitimt behov finns om du avser ingå ett kreditavtal eller liknande med personen som beställningen avser eller om det finns eller förbereds en avtalsförbindelse där det är nödvändigt att göra en ekonomisk riskbedömning.

Nedan är exempel på avtal som uppfyller kravet på legitimt behov:

  • kreditavtal
  • kreditköp
  • fakturaköp
  • avbetalning
  • borgensavtal
  • leasingavtal
  • hyra av egendom (exempelvis bostad)
  • anställningsavtal avseende ekonomiskt ansvar (chefstjänst).

Är du osäker på om du har ett giltigt skäl att beställa en upplysning var god kontakta kundtjänst innan upplysningen beställs. Brott mot bestämmelse om legitimt behov är straffbart enligt kreditupplysningslagen (1973:1173) § 9 och 19 §. Notera att en upplysningskopia sänds till den omfrågade personen med uppgift på vem som har beställt upplysningen. Legitimt behov krävs dock inte vid beställning av upplysning på näringsidkare, d.v.s. företagare, styrelseledamöter, delägare, VD och enskilda näringsidkare.

Kan jag ta bort en kreditupplysning?

Att få ett högt antal kreditupplysningar under kort tid försämrar kreditbetyget. I normala fall kan du inte ta bort kreditupplysningar ur ditt register, utan de försvinner automatiskt ett år efter att upplysningen gjordes.

Om du misstänker att du blivit utsatt för felaktiga kreditupplysningar kan du kontakta Safenode på: [email protected]

Betala snabbt & säkert med Klarna
Klarna
Mastercard Visa Bankid Swish
Faktura Delbetalning Konto Bank Swish